Erasmus-ICT Blog

DCS Buccaneer -- scenario schrijven

Eindelijk is het gelukt een scenarioschrijver te vinden voor "DCS Buccaneer".

Een team recruiten met €0,00. Dat was mijn uitdaging. Het is afgelopen maand al 2x gelukt. Natuurlijk ben ik trots op mijzelf!!
Makelijk was het niet. Internet forums, LinkedIn en veelvuldig pitchen mocht niet baten. Mijn scenarioschrijver kwam via een gouden tip van de hoofd Afrikaans taal aan de Universiteit van Stellenbosch in Zuid-Afrika. Het rit begint nu pas.
Hoe zou het zijn met €100,000 op zak een team werven? Geen idee. Die ervaring heb ik niet. Jij wel?

Wat ik wil doen is content maken voor een militaire vliegtuigsimulatie om internationaal via Crowdfunding te verkopen. Het is een leerervaring in projectmanagement, offshored teams werken, bootstrapping startups, internationaal netwerk uitbouwen en vooral lekker bezig zijn.

Middels website Trello.com heb ik een SCRUM board aangemaakt en daar de taken gedefineerd.

Mijn startupproject wordt onderverdeeld in Sprints.
Sprint 1 - Idee en startup ontwerp.
Sprint 2 - Pitchdocument voor investeerders.
Sprint 3 - Medeoprichter en team werven.

Nu -- 29-Jun-2016
Sprint 4 - Proof of Concept draaiboek Aflevering 1 van 10 schrijven, demo geluidseffecten en spraakopnamen doen.

Sprint 5 - Buccaneer aflevering 2 tot 5.
Sprint 6 - Betatest.
Sprint 7 - Kickstarter crowdfunding.
Sprint 8 - Evaluasie en Terugkoppeling van klanten.

TEAM:
Oprichter, LUA programmeren & projectmanager - Michiel Erasmus
Scenario schrijven - Saarkie Venter

Het gaat mij om mijn eigen kansen creëeren.

** Planning door Michiel Erasmus **
 
DOWNLOAD voorbeeld geluidsfragment.

Wat doen gamecampaigns?
Ons skryf kortverhale vir gebruik in computerspellen. Daarna wordt die kortverhaal omgeset na ‘n aantal behapbare afleveringen wat geprogrameer wordt sodat dit speelbaar is vir eindgebruikers.
Ons gebruik DCS World wat met LUA scripts geprogrammeer kan word.

Gamecampaigns vs televisie
Ons historiese en fiktiewe gebeurtenisse wordt geskryf asof dit televisieafleveringe is. Meestal wordt die verhaal beleef vanuit één perspektief van ‘n speler met aanvullende karakters wat kleur gee. Per aflevering kry die speler ‘n spesifieke opdrag wat hy saam of met medekaraters moet uitvoer. Hoe hy die taak uitvoer staan hom vry met die middele wat tot sy beskikking is. Natuurlik is daar net soos in die egte lewe fysieke en tegniese beperkinge.

Die scenarioskrywer moet ‘n slag maak om verhaal na scenario’s en missies te verwerk.

Struktuur
Afleveringe in ons verhaal wordt ‘missies’ genoem en moet geskik wees vir ‘singeplayer’. Omrede computertegniese bepekeringe moet ‘n aflevering maksimaal 20 lyntjies aan dialoog bevat wat voorgelees kan wordt deur <=4 karakters. Meer dialoog en spelers is wel moontlik maar onwenslik vanwege extra productietyd en testwerksaamhede.

Die scenarioskrywer maak per missie ‘n kort agtergrondskets van <=200 woorde oor die voorgaande verloop of inleiding in ‘n nuwe missie. Net so belangrik in <=20 woorde is die missie opdrag en die gewenste uitkomst. ‘n Opdrag is byvoorbeeld vernietiging van ‘n brug, ‘n minibus taxi of andere deur JTAC aangewese doele. By lugsteun missies moet ‘n piloot soms ‘n racetrack volg en op oproepbasis beskikbaar wees vir (nood) lugsteun soos ‘n tankpeleton vernietig wat eie magte bedreig.
Elke missie het drie alternatiewe uitkomste waarmee rekening gehou word.
– Sukses scenario. Die hoofdoel is geraak, 100% sukses. . Gaan deur na volgende missie met volledige sukses.
– Sukses scenario. Die hoofdoel is nie vernietig, wel secondaire doel. Gaan na volgende deelsukses scenario in vervolgmissie.
– FAILED. Geen van de doele is geraak, of Rules of Engangement was geskend. Strapunt, die vorige suskesmissie moet volledig herhaal wordt.

Wanneer ‘n missie deels geslaagd is moet in die daaropvolgend agtergrondskets dit benoem wordt om sodoende continuteut en geloofwaardigeid te gee. Omdat DCS beperk is tot die Kaukasus van Rusland en NTTR in Amerika moet alle Suid-Angolese plekname nagespeeld wordt in die Kaukasus.

Aanpak
1. Die scenarioskrywer bedink ‘n (kort) samenhangendverhaal bestaande uit <=10 samenhangende hoofstukke.
2. Die scenarioskrywer vertaal sy verhaal na 10x speelbare missies conform boonstaande struktuur.
3. Die scenarioskrywer bedenk saam met ‘n ex-piloot scenario’s en per missie die agtergrondverhala en doele.
4. Die scenarioskrywer skryf dialoog vir die hoofpersoon en bykarakters.
5. Die scenarioskrywer ontwerp en skryf die volgende missie.
6. Die projekbestuurder laat akteurs per missie die dialoog inspreek.
7. Die projekbestuurder bewerk die ingespreekde dialoog met Audacity geluidsbewerking sodat dit soos analoog radio klink
8. Die programmeerder vertaal die dialoog na speelbare code en plaas obstakels soos per scenario, en verwerk die dialoog tekst en ingepsreekte dialoog in die missie.
9. Betatesters doen hul ding met die missie en meld bugs in ‘Flyspray’bugtracking tool.
10. Die programmeerder los bugmeldingen op, en meld terug in Flyspray.
11. Die programmeerder voeg alle missies saam in één bestand en gee deur aan betatesters.
12. Die projekbestuurder & scenarioskrywer spreek af met Eagle Dynamics ivm royalties / kopiereg.
13. Die projekbestuurder start Kickstarter.


Voorbeeld campaign.
Campaign inleiding
Al sinds 1982 is Suid-Afrika betrokke in ‘n proxyoorlog in Angola tussen sovjet gesteunde Angola/FAPLA en ander terroristeorganisasies. Die grootmagte amerika en CCCP bestry mekaar indirek deur steun aan of amerikagesinde of sovjet gesinde terreurgroepe. In Suid-Afrika wordt ANC en SAKP gesteun deur die sovjetunie en het hulle opleidingskampe in Zambië en Angola.
In 1965 het Suid-Afrika die allernuutste van 16x moderne Buccaneer Mk.50 grondaanvalvliegtuie van Engeland aangekoop.
Die Buccaneers van 24 Eskader is gestasioneer op vliegbasis Ondangwa in Suidwes-Afrika. Ons strategies waardevol langasem Buccaneer is swaar bewapen met AS-30L lug-tot-grond missile waarmee brue en bunkers vernietg kan word. Met die 16x 25kg Mk.82 cluster- en ysterbomme kan ‘n relatief groot gebied gelykgemaak wordt met die aarde.
Gedurende 1987 was Operasie Hooper van start gegaan. FAPLA en Kuba is besig met ‘n grootskalig opmars in die suide van Angola. Die SA Lugmag is tot die uiterste beproef en ons veg teen ‘n fysieke en tegnologiese oormag. Ons staan alleen maar die vyand het steun van CPPP en indirek hulp van Europese Unie.
Ons Buccaneers van 24 Eskader onder gesagvoering van Kommandant Gerrit Jan met de Wielen het die taak om FAPLA die lewe suur te maak.

DOWNLOAD voorbeeld geluidsfragment.
VRYWARING:
Alle name, plekke, persone of gebeurtenisse is denkbeeldig. Aansluiting met egte mense en sake is toevallig. Ek was nooit in de lugmag dus bepaalde sake kan verdraaid wees. Daarom sou ek verbeterpunten waardeer.


Heb jij verbeterpunten op bovenstaand scenario, de aanpak.. laat mij aub weten!
Mailen naar Hierdie e-posadres word van Spambotte beskerm. Jy moet JavaScript ontsper om dit te lees. of whatsApp +31638369260

Snapchat als uitbundig reclamemedium

Gisteren in Den Haag hield het Social Media Club #070 een bijeenkomst met als thema: Snapchat.
Snapchat is een mobiele berichtenplatform gericht op leeftijd 16 tot 24. Lekker snel lekker makkelijk. Lekker laagdrempelig. Lekker ongebonden. Geplaatstde berichten verdwijnen na 24 uur.

Bedrijven als VodaFone speelde hierop in en had via een talenten competitie een 2-mans Snapchat promotieteam samengesteld. Wekelijks kregen ze ludieke opdrachten waarover ze verslag moesten leveren en gelijk een 'deal van de week' aanrpijzen. De jonge publiek werden een FOMO aangepraat. Een Fear of Missing Out.. het gevoel dat je een enorme kans gaat mislopen. Daarbij werden ze aangemoedigd de reclame door te geven waarvan éémn gelukkige winnaar een t-shirtje van €10 kon winnen. Tijdens de campaign hadden ze 8000 volgers waartijdens bijna 1,000 screenshots zijn gemaakt van de presentatie.Screenshots van een reclame.. gaaf!!

Dank aan SMC #070 en gezellig netwerken met aanwezigen gasten.

Hoe kan ik mijzelf snapchatten van Functioneel beheerder naar Projectmanager?

MiG-21bis Kickstarter is live!!

Sinds vanochtend is mijn Kickstarter live!!
Het is een "Plug & Play USB-port cockpit panel for DCS: MiG-21bis"
DCS: MiG-21bis Main Powerpanel

HTC Vive Virtual reality

Met Schijnwerklijkheid (Virtual Reality) staan wij aan de voeten van een nieuwe revolutie.
Stel je voor jezelf op Mars te bevinden, of in eeen flits naast een chirurg in een operatiekamer en met hem meekijken. Sinds kort is het allemaal mogelijk!!
Sinds vorige week ben ik ook aan de Virtual Reality begonnen met een HTC Vive. Man, man wat een ervaring! Dit wordt zeker de toekomst. Om te zeggen dat je naar een andere wereld verplaatsd worden is een understatement.

Bent je van een ander planeet gekomen dan is er ook nog de concurrent Oculus Rift met eenzelfde VR headset. Mijn voorkeur gaat naar de HTC. Hij is wel duurder maar met zijn 2x controllers en kermvullend speelruimte is er meer speeluimte. Ooit had ik een Oculus Rift Dk2 en was al onder de indruk.

Aansluiten duurt circa 30 minuten want er zijn veel snoeren en gaten boren om de 2x 'lighthouses' te installeren duurt even. Daarna SteamVR downloaden en je bent klaar. Met de meegeleverde software kunt je in "The Lab" als satelliet door ons sterrestelsel scheuren of binnen in een menslijk MRI-scan kijken. Een reis naar Mars met de Curiosity maanwagentje is al mogelijk. Download een 'achtergrond' en je bent er. Op Mars!!

Wie zelf applicaties willen ontwikkelen kunt beginnen met de gratis Unity ontwikkelomgeving. Onderliggend gebruikt het Microsoft Visual Studio. Tot heden was ik nog niet zover gekomen. Unity is wel geinstalleerd maar nog niets mee gedaan.

Mijn algemeen aanbeeling is KOPEN.